2/3 + 1000


Massor har hänt! Igen.

- Athena och jag har ställt upp i vår första westerntävling
- Jag har fått en ny häst
- Mattias och jag har fått tag i en lägenhet
- Athena har fått sina vargtänder utdragna, och sin sadel omstoppad

Hmm. Det tog lite udden av det hela att listan blev så kort, men varje punkt innebär ett företag i sig, vill jag lova!

Först ut: Den andra tredjedelen av nyårslöftet, nämligen westerntävlingen. GOWR anordnade tävling på Heda ridklubb den 28 maj. Jag beslutade raskt att ställa upp i Trail D, Horsemanship D och Reining D, utan att tänka närmare på hur dessa tävlingsgrenar var placerade på dagordningen. Det visade sig dock snabbt att Trailen låg först på dagen kl 9.00, och reingen sist ca kl 13.30. Horsemanshipen var placerad precis i mitten. Inte vidare genomtänkt från min sida, och Athena blev rejält less mot dagens slut. Början gick dock hyfsat bra, med en andraplats i trailen trots en tappad grind. Jag var väldigt nervös, vilket smittade av sig på Athena. När vi kom fram till grinden skulle jag väntat en stund och låtit oss båda tänka, men istället skyndade jag på, vilket resulterade i ett missförstånd och att jag tappade repet. Men protokollet såg bra ut, och filmen på kameran likaså. Och som sagt, en andraplats är alltid trevligt. I horsemanshipen blev Athena väldigt uppjagad, så linjerna blev krokiga och halten sned. Railworken (när alla rider på spåret samtidigt, och domarna bedömer ryttarens sits och inverkan sett från sidan) gick riktigt bra. När det var dags för reiningen hade alla åkt hem förutom jag, Athena och ett annat ekipage. Vid det här laget, efter sex timmar hemifrån, ville Athena inte vara med längre. Hon gjorde det hon skulle, men var stressad och okoncentrerad. Reiningen har absolut gått bättre på träning, och eftersom jag inte visste hur inridningen och starten skulle gå till travade jag in, vilket resulterade i att vi blev diskade. Dock var dagen väldigt lärorik, och vi fick med oss mycket hem att träna vidare på. Inklusive en regelbok från WRAS.


Min "nya" häst: Jag fick Lotus i somras, men eftersom han fortfarande var hingst kunde jag inte ta honom med mig till Linköping då. Den andra november 2011 kastrerades han alltså, och i helgen, den 5-6 maj, var Gith och jag hemma i Karlskrona och hämtade honom. Så nu har jag alltså båda mina hästar här hos mig i Linköping. Gaah! BÅDA mina hästar. Det är inte klokt! Hur som helst är han jättefin, och alla är redan kära i honom. Idag var vi inne i ridhuset för första gången, och han blev mycket förtjust i att spegla sig i den stora ridhusspegeln. Han tyckte själv att han var mycket ståtlig! Lotus är född 2005, och e. Elmer (Norsk fjordhäst), u. Sanne (Norsk kallblodstravare), och han är ca 150 cm i mankhöjd. Ni kan tänka er att han är en riktig köttbulle, ja, folk tror faktiskt att det är ardenner i honom. Men förhoppningsvis blir han lite smäckrare med träning.


Om Mattes och min nya lägenhet finns inte mycket att säga. Det är en stor tvåa, och den ligger precis intill stallet. Det ska bli underbart att ha så nära till hästarna igen! Och självklart ska det bli underbart att flytta ihop också. ;)

Athena har haft sina vargtänder i nästan fjorton år, men inte nu längre alltså. Den duktiga tandläkaren Maxime kom ut och kollade igenom ett gäng hästar i stallet. Han fann att tandköttet runt Athenas vargtänder var väldigt irriterat, och att de dessutom satt löst, så han tog bort dem. Det ska bli väldigt spännande att rida med bett igen om en vecka! Dessutom lämnade jag in min sadel för omstoppning förra helgen, så nu är den alldeles slät och fin och välfylld. Till skillnad från plånboken. Men bara det bästa duger åt den bästa, och Athena är sannerligen världens bästa (sto, får jag väl tillägga nu när jag dessutom har fått mig en valack. Kors)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0