Siktet inställt!


Det är så himla kul att träna! Speciellt när man rider en fyrbent arbetsmyra vid namn Lotus. Han är verkligen fantastisk, anstränger sig till det yttersta fastän han är genomsvett. Malin kommenterade det också: "Det är få hästar av hans sort som har sådan arbetsvilja. Han älskar verkligen att jobba, det bara lyser ur ögonen på honom!" Min underbara pojk!

Vi värmde upp med skritt-travövergångar och galopp, varefter vi fick rida öppna på ena långsidan och skänkelvikning från hörnbokstav till medellinje. Nästan samma väg som man rider i LA:3an. På medellinjen rakställde vi och red sedan ut i samma varv som vi kom ifrån.
 
 
Det var väldigt kul att rida öppna och skänkelvikning för Malin. När jag rider själv i paddocken hemma blir det inte alltid så perfekt, eftersom jag ofta nöjer mig med att han bara flyttar sidvärts. Lite unghäst-tänk liksom. Men igår red vi våra första korrekta skänkelvikningar, och jag känner verkligen att det var ett stort steg framåt. Nu ska vi fortsätta träna skänkelvikningar själva hemma i två veckor. Nästa onsdag kommer nämligen hästfysioterapeuten ut och behandlar båda hästarna, så den torsdagsträningen får vi skippa. Men torsdagen därpå kör vi igen. Det vore kul om jag lyckas befästa rörelsen tillräckligt tills dess för att kunna börja jobba med lite mer driv i traven då. Vi får väl se, han är ju väldigt snabblärd, och det märktes att pengen hade trillat ned i slutet av övningen igår. Då behövde jag inte jobba för att bogen skulle leda i rörelseriktningen, och bakdelen följde med bra. Han kämpade på jättebra även undan för högerskänkeln, fastän det blev jobbigare i det varvet. Vilken häst jag har! Malin tycker att jag gör rätt som satsar mot LA:3 den 25:e maj. Så nu blir det så, siktet är inställt!
 
Dessutom frågade jag Malin om galoppombyten. Lote har väldigt lätt för att byta, han byter gärna på uteritter och på böjda spår i hoppningen. Så jag frågade Malin om hur man ska tänka med byten i dressyren. Hon tyckte att vi ska vänta ett halvår till, tills den förvända galoppen och de enkla bytena sitter. Heh. Hon tror alltså att det kommer att sitta om ett halvår. Skritt-galopp-skrittövergångarna är fortfarande det vi har svårast för, så de enkla bytena känns faktiskt lite avlägsna just nu. Bara att träna på alltså!
 
Igår berättade Gith att det kommer att bli banhoppningsträning på Sjögestad den 2:a mars. Undrar om Trollet (Lotus) och jag ska ta oss en liten sväng då?
 
Här kommer en gammal bild på mitt Lakritstroll. Han var så tjock! Och söt! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0